Pojam nacionalizma, tvrdi Maurizio Viroli, u povijest političkih ideja ulazi kako bi opisao i opravdao predrasudu koja ohrabruje pojedince da svoju naciju vole više od drugih te da ostale narode preziru i mrze. On se ne rađa kao govor koji veliča slobodu, već kulturnu ili etničku homogenost: ne uči nas poštovanju ljudske osobe, nego opravdava prezir prema onome koji našoj naciji ne pripada. Sreću koja se rađa unutar vlastite nacionalne zajednice smatra najvećim dobrom, umjesto da teži slobodi ili pravdi. Zločini protiv čovječnosti počinjeni uime nacionalizma nisu bili slučajnost, već logična posljedica principa te doktrine.
Domoljubi vole svoju naciju, ali je vole na način koji ih tjera da za sunarodnjaka priznaju svakoga tko vjeruje u slobodu. Sličnima i bliskima čini ih upravo način na koji svatko od njih voli svoju domovinu; njihova plemenita vezanost za slobodu, najdragocjenije čovjekovo dobro, ruši kulturne prepreke. Da bismo voljeli slobodu, moramo naučiti misliti u skladu s javnim razumom, ograničiti prirodnu težnju da na prvo mjesto stavimo ljubav prema sebi samima i svojim ukućanima, u odnosu na opće dobro. Moramo se podvrgnuti građanskom i moralnom odgoju pod vodstvom razuma kako bismo postali domoljubi u republikanskom smislu, zaključuje Viroli.

* * *

Želimo li se suprotstaviti nacionalizmu koji se oslanja na lokalne interese, na jezik, kulturu, sjećanja i na etnos, moramo koristiti jezik republikanskog domoljublja koje cijeni nacionalnu kulturu i legitimne interese, ali želi i jedne i druge podignuti na razinu slobodnog i građanskog života. Razum propisuje da se republiku voli jer samo u jednoj republici možemo živjeti slobodno, a sloboda je najdragocjenije čovjekovo dobro.
Maurizio Viroli

* * *

Odanost domovini i narodu nisu isti oblici privrženosti i ljubavi: odanost domovini duboko je ukorijenjena u antičkoj političkoj misli kao ljubav prema političkim institucijama kojima građani ostvaruju svoju slobodu. Najveća vrije­dnost domoljublja je sloboda koju građani, a ne više podanici, ostvaruju u republici, dok nacionalizam naglasak stavlja na duhovno, kulturno i jezično jedinstvo jednog naroda.
Damir Grubiša

 

* * *

Maurizio Viroli (1952) profesor je Javne uprave na Sveučilištu u Teksasu, profesor političke komunikacije na Sveučilištu u Luganu i profesor emeritus političkih znanosti na Princetonu. Diplomirao je filozofiju na Sveučilištu u Bologni i doktorirao političke i društvene znanosti na Europskom sveučilišnom institutu u Firenci. Predavao je i provodio istraživanja na sveučilištima u Cambridgeu, Georgetownu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Trentu, Campobassu, Ferrari, Institutu za napredne studije na Princetonu, Scuoli Normale Superiore u Pisi, Europskom sveučilišnom institutu u Firenci, Milanskom kolegiju i Scuoli Superiore di Amministrazione dell'Interno.
Neke od njegovih najznačajnijih knjiga su Jean-Jacques Rousseau and the Well-Ordered SocietyMachiavelli, Il sorriso di Niccolò. Storia di Machiavelli, Repubblicanesimo, How to read Machiavelli, Redeeming the Prince“. The Meaning of Machiavelli’s Masterpiece i Nazionalisti e patrioti.

  • ISBN: 978-953-8075-91-9
  • Dimenzije: 125 x 200 mm
  • Broj stranica: 120
  • Uvez: meki
  • Godina izdanja: 2021.
  • Naslov izvornika: Nazionalisti e patrioti
  • Jezik izvornika: talijanski
  • Prijevod: Damir Grubiša