Masovno ubojstvo nije moderan izum. Povijest je puna neprijateljstava među zajednicama i sektama, uvijek uzajamno štetnih i potencijalno destruktivnih, koja često buknu kao otvoreno nasilje, ponekad odvedu do pokolja, a u nekim slučajevima rezultiraju zatiranjem cijelih populacija i kultura. Na pojavnoj razini, ta činjenica negira jedinstvenost holokausta. Posebice se čini da negira prisnu povezanost holokausta i modernosti, “afiniteta po izboru” između holokausta i moderne civilizacije. Ona umjesto toga sugerira da je ubilačka mržnja spram zajednica uvijek bila uz nas i vjerojatno nikada neće nestati te da je u tom smislu jedini značaj modernosti to što, suprotno svojem obećanju i raširenim očekivanjima, nije izgladila doista oštre rubove ljudskog suživota pa tako nije donijela konačan kraj čovjekovoj nehumanosti spram čovjeka. Modernost nije ispunila obećanje. Modernost nije uspjela. Ali modernost ne snosi odgovornost za epizodu holokausta – jer genocid prati ljudsku povijest od početka.
Pogubno je naslijeđe holokausta to što današnji progonitelji mogu nanositi nove boli i stvarati nove generacije žrtava koje željno čekaju svoju priliku da učine to isto, djelujući u uvjerenju da se osvećuju za jučerašnju bol i odvraćaju sutrašnje boli; drugim riječima, uvjereni su da je etika na njihovoj strani.
Zygmunt Bauman
Zygmunt Bauman rođen je 1925. godine u Poznanju u Poljskoj i bio je jedan od najvažnijih i najutjecajnijih sociologa i filozofa današnjice. U svojim se djelima posebice bavio problemima globalizacije, modernizma, postmodernizma, konzumerizma i etike. Objavio je više od šezdeset knjiga od kojih se većina ubraja u klasična djela sociološke literature. Najpoznatije njegove knjige su Modernost i holokaust, Tekuća modernost, Postmoderna etika,
Tekući život, Globalizacija: ljudske poslje dice i Individualizirano društvo. Bauman je umro 2017. godine. Modernost i holokaust druga je Baumanova knjiga objavljena u izdanju TIM pressa. Knjigu Čemu sociologija? objavili smo 2015. godine.
Dok ovo pišem, visokocivilizirana ljudska bića lete mi nad glavom, pokušavajući me ubiti. Ne osjećaju mržnju prema meni kao pojedincu, ni ja prema njima. Samo obavljaju “svoju dužnost”, kako kaže izreka. Većina njih su, ne sumnjam, dobrodušni ljudi koji se drže slova zakona, koji ne mogu ni zamisliti da u privatnom životu ubiju drugu osobu. S druge strane, ako me jedan od njih uspije raznijeti precizno bačenom bombom, neće zbog toga gubiti sna. U službi je svoje domovine, koja ima moć odriješiti ga od grijeha.
George Orwell, England your England (1941.)
Ništa nije tako tužno kao tišina.
Leo Baeck, predsjednik Reichsvertretung der Deutschen Juden
U našem je interesu da golemo povijesno i socijalno pitanje Kako se ovo moglo dogoditi? zadrži svu svoju težinu, svu svoju okrutnost, sav svoj užas.
Gershom Scholem, protiveći se pogubljenju Eichmanna
- ISBN: 978-953-8075-29-2
- Dimenzije: 142x205 mm
- Broj stranica: 348
- Uvez: meki
- Godina izdanja: 2017.
- Naslov izvornika: Modernity and the Holocaust
- Jezik izvornika: engleski
- Prijevod: Srđan Dvornik
Lider, 21. 6. 2017.
Nacional, 4. 7. 2017.
Novi list (Jaroslav Pecnik), 13. 8. 2017.
Privredni vjesnik, 25. 9. 2017.
historiografija.hr (Andriana Benčić), 7.5.2018.