Dobar, loš ili zao?
- Populizam u Hrvatskoj
- Marijana Grbeša, Berto Šalaj
Dobar, loš ili zao? Populizam u Hrvatskoj iscrpna je studija o populizmu, sve važnijem pojmu u politici u susretu s kojim se, s obzirom na izostanak sustavnih znanstvenih i stručnih radova o populizmu u Hrvatskoj, domaći analitičari i mediji gotovo nemaju na što pozvati. Marijana Grbeša i Berto Šalaj, vrsni politolozi i sveučilišni profesori, šire uvide u prirodu populizma te otvaraju prostor za učinkovitija i usklađenija istraživanja o prisutnosti, intenzitetu i tipovima populizma u hrvatskoj politici. Knjiga Dobar, loš ili zao? uglavnom se usredotočuje na ideacijski pristup populizmu koji se bavi idejama smještenima u središte svake populističke stranke ili pokreta te na ambivalentan odnos populizma prema liberalnoj demokraciji.
U prvom poglavlju knjiga ukratko tematizira podrijetlo pojma populizma i njegovo korištenje od kraja 19. stoljeća. Drugo poglavlje donosi pregled suvremenih razumijevanja populizma, dok se u trećem poglavlju predstavlja inkluzivni pristup populizmu kao političko-komunikacijskom stilu i kao „slaboj“ političkoj ideologiji, imajući na umu nekoliko razina korištenja samog naziva populizam. Četvrto i peto poglavlje prikazuju najvažnije uvide iz literature koja se bavi pitanjima tipova populizma i uzrocima njegova jačanja u različitim dijelovima svijeta, a u šestom poglavlju sagledava se tzv. populističko novinarstvo i uloga medija u jačanju populističkih aktera. Sedmo poglavlje odnosi se na središnje istraživačko pitanje ove knjige – je li populizam prisutan u hrvatskoj politici? Na tragu inkluzivnog pristupa prezentira se operacionalizacija populizma, istraživački dizajn i matrica na temelju koje su provedena tri recentna istraživanja populizma u Hrvatskoj. U osmom poglavlju analizira se ambivalentan odnos populizma prema liberalnoj demokraciji, dok se u zaključnom poglavlju još jednom sažimaju najvažnije konceptualne, metodološke i empirijske spoznaje te se ukazuje na moguće smjerove budućih istraživanja populizma u Hrvatskoj.
Marijana Grbeša rođena je u Zadru. Diplomirala je na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, magistrirala je na London School of Economics and Political Science u Londonu i doktorirala na Fakulteti za družbene vede u Ljubljani. Zaposlena je kao izvanredna profesorica na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu gdje izvodi nastavu na kolegijima Politički marketing, Metode istraživanja medijskog teksta, Mediji i javnost i Pop Politics. Bila je prodekanica za znanost i međunarodnu suradnju na Fakultetu političkih znanosti, predstavnica Hrvatske u savjetodavnom odboru projekta European Social Survey Europske zaklade za znanost te članica pregovaračkog tima za pristupanje Europskoj uniji za poglavlje Znanost i istraživanje. Autorica je niza znanstvenih radova s područja političke komunikacije, političkog marketinga i medija objavljenih u Hrvatskoj i inozemstvu. Autorica je i više desetaka medijskih i političkih analiza objavljenih u hrvatskim medijima. Suradnica je na nizu međunarodnih projekata koji se bave političkom komunikacijom i populizmom. Provela je nekoliko godina na usavršavanju u SAD-u, Velikoj Britaniji i Njemačkoj.
Berto Šalaj rođen je u Slavonskom Brodu. Diplomirao je, magistrirao i doktorirao na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, gdje je zaposlen kao izvanredni profesor političke znanosti. Izvodi nastavu na studijima politologije i novinarstva na kolegijima Politička socijalizacija i političko obrazovanje i Demokracija i civilno društvo. Objavio je više znanstvenih i stručnih knjiga, studija i članaka u kojima se bavi pitanjima političke kulture, socijalnog kapitala, demokracije, građanskog odgoja i obrazovanja te populizma. Suradnik je na nekoliko međunarodnih projekata koji se bave populizmom. Pozornost politološke, ali i opće javnosti posebno su privukli knjiga Socijalni kapital: Hrvatska u komparativnoj perspektivi (2007), studije Socijalno povjerenje u Bosni i Hercegovini (2009) i Croatia's Captured Places: Case Studies on the Quality of Local Governance in Croatia (2017) te članci „Novi program građanskog odgoja i obrazovanja u hrvatskim školama: početak ozbiljnog rada na razvoju demokratske političke kulture ili smokvin list ministarstva?“ (2015) i „Kako mladi stječu političko znanje? Analiza čimbenika političke pismenosti hrvatskih maturanata“ (2016).
- ISBN: 978-953-8075-45-2
- Dimenzije: 142x205 mm
- Broj stranica: 312
- Uvez: meki
- Godina izdanja: 2018.
Večernji list (Nataša Vlašić Smrekar), 21. 4. 2018.
Večernji list, 25. 4. 2018.
Jutarnji list, 25. 4. 2018.
Global (Catarina Aleixo), 25. 4. 2018.
direktno.hr, 25. 4. 2018.
Novi list (Dražen Ciglenečki), 28. 4. 2018.
Hrvatska danas, 28. 4. 2018.
tportal (Maja Šurina), 29. 4. 2018.
Ideje (Jasmina Popović), 9. 5. 2018.
Nacional, 8. 5. 2018.
Globus (Željka Godeč), 11. 5. 2018.
zaposlena.hr (Ana Gruden), svibanj 2018.
Glas Istre (Zvjezdan Strahinja), 17. 6. 2018.
Novi list (Jaroslav Pecnik), 17. 6. 2018.
Novi list (Damir Cupać), 5. 7. 2018.
Glas Istre (Zvjezdan Strahinja), 14. 6. 2018.
Kao što pokazuje analiza u ovoj knjizi, Hrvatska nije imuna na populizam i rizike koje on nosi. Njezini građani i političari moraju naučiti kako prevladati te opasnosti, prepoznavajući slabosti svoje demokracije i kreirajući rješenja kojima će izbjeći najdestruktivnije učinke populizma. Ova je knjiga i podsjetnik da znanstvena istraživanja mogu pružiti rješenja za te izazove, ponajprije kada znanstvenici surađuju i razmjenjuju svoje spoznaje.
Kirk A. Hawkins
Autori knjige, koristeći se i uvidima drugih autora, nude svoju konceptualizaciju i metodologiju istraživanja populizma te prikazuju rezultate istraživanja prisutnosti, intenziteta i tipova populizma u hrvatskoj politici. Njihov pristup nudi i zanimljivu metodološku inovaciju kombiniranja teorijske i empirijske analize. Knjiga Dobar, loš ili zao? svakako će potaknuti buduća istraživanja populizma i drugih sličnih fenomena.
Pero Maldini
Ova knjiga, prva takve vrste u nas, temeljito i sustavno analizira populizam kao fenomen suvremene politike te mapira fenomene političkog populizma u Hrvatskoj, nudeći vrlo zanimljiva metodološka rješenja za analizu populističkog diskursa političara. Autori konceptualiziraju populizam na dvije razine – kao ideologiju i kao političko-komunikacijski stil – što predstavlja određenu novinu.
Nenad Zakošek